LPG czy Diesel?
Zdecydowanie LPG. Współczesny silnik Diesla został wyposażony w niezwykle skomplikowaną i wysiloną aparaturę sterującą procesem termodynamicznym, jakim jest praca silnika. Pod znakiem zapytania stawiana jest niezawodność takich systemów, oraz koszty ich obsługi.
Porównując koszty eksploatacji wynikające z zakupu paliwa, różnice pomiędzy dieslem a benzyną podobnej mocy, przerobioną na gaz - bywają wciąż nieznaczne i nieprzekonujące. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę koszty serwisu silnika Diesla (filtry DPF, wtryskiwacze, pompy wysokiego ciśnienia, wysilone turbosprężarki), oraz wyższą cenę zakupu aut z Dieslem - sprawa jest przesądzona na korzyść silnika benzynowego zasilanego LPG.
Nie wspominamy tu o kulturze pracy i przyjemności jazdy benzyniakiem. Te kwestie nie są nawet warte wzmianki jako oczywiste...
Mam bezpośredni wtrysk paliwa. Nikt się nie podejmuje...
W takim razie dobrze, że udało Ci się trafić na nas. Bezpośredni wtrysk paliwa w olbrzymiej większości przypadków nie stanowi dla nas przeszkody w dostosowaniu auta do zasilania gazem. Nie przejmuj się tym, czy Twój silnik zjaduje się na liście silników opracowanych przez wiodących producentów - ich dedykacje nie są nam potrzebne! Skontaktuj się z nami, postaraj się znaleźć jak najwięcej danych o swoim silniku i aucie i po prostu zapytaj nas. Najprawdowpodobniej usłyszysz odpowiedź pozytywną - takich miło zaskoczonych Klientów, których wszyscy odesłali z kwitkiem, mamy już naprawdę wielu!
A tymczasem poczytaj o specyfice gazowania aut z bezpośrednim wtryskiem w GZW na naszej stronie!
Czy auto z gazem musi roztaczać wokół woń gazu?
Absolutnie nie musi, a nawet nie może! System gazowy winien być wykonany w sposób zapewniający całkowitą szczelność i jakiekolwiek ślady zapachu gazu oznaczają konieczność natychmiastowej wizyty w warsztacie w celu zlokalizowania usterki.
Mechaniczna regulacja zaworów. Problem przy LPG?
Nie musi tak być. Na pewno coraz popularniejsze układy rozrządu nieposiadające kompensacji hydraulicznej, stwarzają wysoką poprzeczkę dla kompetencji gazowników. Z takimi samochodami lepiej korzystać z usług bardzo doświadczonych zakładów.
O niechcianej, samoczynnej zmianie wielkości technologicznego luzu zaworowego, decyduje m.in.dokładność dawkowania paliwa. Systemy gazowe mają tu znacznie trudniejszą sytuację niż benzynowe - z samego faktu podawania gazu w stanie lotnym wynika niższy stopień dokładności odmierzania dawki paliwa dla danego cyklu pracy silnika. Dlatego skrajnie istotnym jawi się w takich silnikach dobór wysokiej jakości komponentów (zwłaszcza wtryskiwaczy), oraz sterowników umożliwiających bardzo dokładne strojenie instalacji. Świadomość tej konieczności i jednoczesna głęboka znajomość funkcjonowania systemów wtryskowych to konieczny zestaw dla poprawnego wykonania konwersji takich samochodów. Pamiętajcie Państwo - gaz silników nie niszczy. Nieodpowiedzialni instalatorzy - tak. Nie szukajcie Państwo oszczędności za wszelką cenę - przy tak delikatnych konstrukcjach silnikowych, szybko się to zemści...
Zalecamy też prewencyjną kontrolę luzu zaworowego co 40-50 tys km - wielu producentów aut (co niezbyt uczciwe) - "zapomina" poinformować nas, że mechanicznie regulowane zawory NIE SĄ bezobsługowe!.
Czy gaz niszczy silniki?
Nie. Za to w jego zastępstwie, bardzo często niszczą je słabi, niekompetentni gazownicy. Spotykamy się z rażącymi przejawami kompletnej nieznajomości zagadnień, czasem skutkującej przykrymi następstwami. Poprawiamy instalacje po druciarzach. Czasem nie do uwierzenia jest, jak niski poziom techniczny prezentują niektóre – czasem ponoć znane i polecane – warsztaty.
Jeśli jednak system gazowy jest prawidłowo dobrany, właściwie założony i dokładnie wystrojony - żywotność silnika nie powinna różnić się od tej podczas eksploatacji na benzynie. Podobnie jego osiągi i elastyczność (ta może wręcz wzrosnąć!).